Beszámoló

Hulladékcsökkentési Hét 2020. megvalósult programjai

Láthatatlan szemét

A Hulladékcsökkentési hét szerdai napját jelöltük ki arra, hogy a tanulók a gyakorlatban is bemutassák, hogyan tudnak hulladékmentesen étkezni. Ezen a napon hulladékmentes tízórai volt a középpontban. Célul tűztük ki, hogy arra ösztönözzük a gyerekeket, hogy ezen a napon olyan tízóraival érkezzenek az iskolába, amely semmilyen csomagolást, felesleges anyagot nem tartalmaz, elkerülve ezzel a hulladékok keletkezését. Ötletekként megjelöltük többek között a kulacsokat, a textilszalvétákat, dobozokat, illetve a zöldhulladékok tárolására alkalmas edényeket is kihelyeztünk a termekbe.

Nem kérek szórólapot! Alkotói verseny

A 2.b, 3.a, 3.b, 4.a, 5.a és 6.c osztályos tanulók készítettek postaládára helyezhető szórólapokat.

A helyezettek

I. hely: Weng Yuyan Kinga és Kovács Zora 3. b


II. hely: Kövecs Renáta és Kasztner Olivér 6. c


III. hely: Szabados Zoltán 6. c és Szűcs Sarolta 3. b

A hulladék válogatását, újrahasznosítását népszerűsítő rajzpályázat helyezettjei:

I. hely: Tóth Mirtill 5. b és Szűcs Borbála 8. a
II. hely: Szép Levente és Kovács Eszter 8. b
III. hely: Molnár Panka és Gyömbér Blanka 8. b

A Zöld járőrösök

plakáttal hívták fel a figyelmet a hulladékcsökkentés fontosságára.

Tanórák, foglalkozások

A 2. b, 3. a és 5. a osztályos tanulók voltak a legaktívabbak.

A 3. a osztályosok tanórákon és napközis foglalkozáson is feldolgozták a témát. Délelőtt a tanulók megosztották egymással személyes élményeiket, tapasztalataikat, elmesélték családi szokásaikat a témával kapcsolatban. A kisfilmek megtekintése közben néhol megdöbbenésüknek adtak hangot, elcsodálkoztak a szeméthegyek nagyságán, sajnálták az elpusztult állatokat, csodálkoztak a hulladékok feldolgozási módján. A gyerekek a délutáni foglalkozásokon folytatták a véleménycserét a hulladékok mennyiségének csökkentésével kapcsolatban. Személyes élményeiket mesélték el a szelektív hulladékgyűjtés illetve az újrahasznosítás témában. Közösen megbeszélték, hogy mit lehet tenni A foglalkozás végén kitöltöttek egy 9 kérdésből álló Hulladékos totót és egy szókereső feladatlapon csomagoló anyagok neveit kereshették meg a gyerekek. November 25-én igyekeztek olyan tízórait és uzsonnát hozni, amelyek csomagolásával nem terhelik a környezetet.

Az 1.b osztályban tanórán és tanórán kívüli tevékenységek során hívták fel a figyelmet a pedagógusok a a hulladékcsökkentésére, a szelektív hulladékgyűjtésre, az újrahasznosításra. Beszélgetőkörben dolgozták fel a témát. Részt vettenk a hulladékmentes, csomagolásmentes napon, a gyerekek többször használatos, tartós dobozban hozták a tízórait, illetve olyan ennivalót hoztak, aminek nem volt bolti csomagolása. Innivalójukat kulacsba töltötték. A gyerekek saját felszerelése között is vannak újrahasznosított tárgyak. Pl. rajzeszközök tárolására használt cipős doboz, a fagylaltos dobozból alakult matekos doboz, a konzervdoboz, amit ecsettálként használnak a gyerekek. Technika órán a tanulók egy rövid – hulladékcsökkentéssel és újrahasznosítással kapcsolatos – videó megnézését követően papírgurigából és papírhulladékból készítettek rénszarvasokat.

Az 5. a osztályosok a riportot készítettek osztálytársaikkal arról, hogyan tudják környezetükben csökkenteni a szemét és a hulladék mennyiségét. A csomagolásmentes napon a tízóraik műanyag dobozban, a folyadékot kulacsban hozták a tanulók. „Nem kérek szórólapot!” feliratot terveztek és rajzoltak a gyerekek, melyekből kiállítást rendeztek az osztálytermükben. Ötleteket gyűjtöttek, számba vették, mit mire lehet használni a már feleslegessé vált dolgainkból pl. élelmiszerek, használati tárgyak. Ezekről tablót készítettek.

„A hulladék keletkezése az egyéni fogyasztásunk eredménye. Ha valamit nem veszünk meg, akkor abból soha nem lesz szemét.”
Tom Szaky

Környezeti munkacsoport