Az Állatok Világnapja programhét lezárásaként – a Tappancs Alapítvány számára összegyűjtött állateledelekért jutalmul – részt vehettünk egy terápiás-kutya bemutatón: Gácsi Mária és  Vajtay Adrienn látogattak el iskolánkba Nala, Molly és Stella kíséretében.

Az iskola udvara kitűnő helyszínként szolgált a teret igénylő bemutatóra.

A foglalkozás a bemutatkozással kezdődött:

Gácsi Mária: Csoportos kutyakiképzés-vezető, valamint habilitációs kutyakiképző és gyógypedagógiai asszisztens. Jelenleg csak terápiáskutya -kiképzéssel foglalkozik.
Nagyon sok bemutatót tartanak óvodákban és általános iskolákban, (Tappancs Állatvédő Alapítvány keretein belül) a felelős állattartás és a szemlélet formálás jegyében, terápiás kutyák bevonásával.  Közeli céljuk, hogy rendszeresen eljussanak óvodákba és általános iskolákba, hogy  az állatvédelem területét a megelőzés oldaláról is megközelítsék. Az  állatasszisztált terápiát 80 %-ban ezen a területen alkalmazza, mert sokkal megfoghatóbb a téma a gyerekeknek, ha jelen van a kutya is. Úgy fogalmazott, hogy kutyái (Molly és Nala) segítenek azoknak a fajtársaiknak, akik nem ennyire szerencsések, hogy családban élhetnek.
Két helyre járnak rendszeresen heti egy alkalommal csoportos terápiás foglalkozást tartani: az Algyői Általános Iskolába, ahol terápiás kutyák gyakorlati felkészítése is folyik, és a Korinta Alapítvány Kiskundorozsmai Tanodájába.

Vajtay Adrienn: 1. éves óvodapedagógus hallgató, Stella gazdája.

A kutyák:

Molly -7 éves golden retriever, vizsgázott terápiás-kutya, negyedik éve dolgozik. Rendkívül emberközpontú, kiválóan alkalmas egészen pici gyerekek, idősek mellé és sérült gyerekek mellé is. Nagyon jól kommunikál a fajtársaival és az emberekkel is. Az országos terápiás kutya versenyen 3. helyezést ért el. Egy másik versenyen – ahol SNI-s gyerekekkel versenyzett önállóan  – két kategóriában és korcsoportban is 1. helyezett lett.

Nala: 2 éves golden retriever, tanuló terápiás-kutya, aki már ’temperamentum vizsgával’ rendelkezik, tavasszal lesz a záróvizsgája. Ő sokkal temperamentumosabb, a korából és a természetéből kifolyólag is.

Stella: egy törpe uszkár tanuló kutya, és Adrienn kutyája. A kiképzését is ő végzi.

A terápiás kutyakiképzésről megtudtuk, hogy tíz kutyából talán kettő alkalmas rá, vagy még annyi sem. hiszen a kutyáknak kemény vizsgákon kell átmenniük.

A terápiás munkakutyák a több éves kiképzés végére több százezer Ft eszmei értékkel rendelkeznek (drága tanfolyamok által, speciális képesítéssel és speciális állatorvosi engedélyekkel rendelkeznek – mindezek teszik lehetővé, hogy speciális helyzetekben és bármilyen körülmény között helyt álljanak.)

Iskolánkban, a többségében egészséges gyermek között mutatták meg tudásukat, de bármelyik pillanatban az értelmi és mozgásszervi sérültek legnagyobb segítőivé és barátaivá válnak.

Amíg Adrienn az akadálypályát alakította ki, addig Mária a gyerekekkel beszélgetett és különböző kérdéseket tett fel az állatokkal, a kutyákkal, és a felelős állattartással kapcsolatban.

A legügyesebb válaszadók jutalma egy-egy parancs/feladat végrehajtatása volt az általa kiválasztott kutyával: akadályokon való átugrás, láb között átbújás ‘S’-alakban, ugatás vezényszóra, apportírozás stb.

A feladatok végrehajtását illetően mind a kutyák, mind a gyerekek nagyon ügyesek voltak.

A bemutató és a játékos foglalkozás kb. 1 órás volt, és az 1.-4. évfolyamot egyaránt megmozgatta és izgalomban tartotta.

A jövőben is szeretnénk ehhez hasonló bemutatót rendezni, melyben a többi évfolyam is aktívan részt vehet, és ezzel nemcsak hasznos, de élvezetes időtöltést biztosítunk számukra, egyben segítsünk abban a folyamatban, hogy állatasszisztált terápia minél nagyobb nyilvánosságot kapjon, és így egyre több a célcsoporthoz eljusson, illetve gyermekkorban elkezdett szemléletformálással az állatvédelem területén jobb eredményeket tudjunk elérni.