Az Állatok Világnapja programhét lezárásaként – a Tappancs Alapítvány számára összegyűjtött állateledelekért jutalmul – részt vehettünk egy terápiás-kutya bemutatón: Gácsi Mária és Vajtay Adrienn látogattak el iskolánkba Nala, Molly és Stella kíséretében.
Az iskola udvara kitűnő helyszínként szolgált a teret igénylő bemutatóra.
A foglalkozás a bemutatkozással kezdődött:
Gácsi Mária: Csoportos kutyakiképzés-vezető, valamint habilitációs kutyakiképző és gyógypedagógiai asszisztens. Jelenleg csak terápiáskutya -kiképzéssel foglalkozik.
Nagyon sok bemutatót tartanak óvodákban és általános iskolákban, (Tappancs Állatvédő Alapítvány keretein belül) a felelős állattartás és a szemlélet formálás jegyében, terápiás kutyák bevonásával. Közeli céljuk, hogy rendszeresen eljussanak óvodákba és általános iskolákba, hogy az állatvédelem területét a megelőzés oldaláról is megközelítsék. Az állatasszisztált terápiát 80 %-ban ezen a területen alkalmazza, mert sokkal megfoghatóbb a téma a gyerekeknek, ha jelen van a kutya is. Úgy fogalmazott, hogy kutyái (Molly és Nala) segítenek azoknak a fajtársaiknak, akik nem ennyire szerencsések, hogy családban élhetnek.
Két helyre járnak rendszeresen heti egy alkalommal csoportos terápiás foglalkozást tartani: az Algyői Általános Iskolába, ahol terápiás kutyák gyakorlati felkészítése is folyik, és a Korinta Alapítvány Kiskundorozsmai Tanodájába.
Vajtay Adrienn: 1. éves óvodapedagógus hallgató, Stella gazdája.
A kutyák:
Molly -7 éves golden retriever, vizsgázott terápiás-kutya, negyedik éve dolgozik. Rendkívül emberközpontú, kiválóan alkalmas egészen pici gyerekek, idősek mellé és sérült gyerekek mellé is. Nagyon jól kommunikál a fajtársaival és az emberekkel is. Az országos terápiás kutya versenyen 3. helyezést ért el. Egy másik versenyen – ahol SNI-s gyerekekkel versenyzett önállóan – két kategóriában és korcsoportban is 1. helyezett lett.
Nala: 2 éves golden retriever, tanuló terápiás-kutya, aki már ’temperamentum vizsgával’ rendelkezik, tavasszal lesz a záróvizsgája. Ő sokkal temperamentumosabb, a korából és a természetéből kifolyólag is.
Stella: egy törpe uszkár tanuló kutya, és Adrienn kutyája. A kiképzését is ő végzi.
A terápiás kutyakiképzésről megtudtuk, hogy tíz kutyából talán kettő alkalmas rá, vagy még annyi sem. hiszen a kutyáknak kemény vizsgákon kell átmenniük.
A terápiás munkakutyák a több éves kiképzés végére több százezer Ft eszmei értékkel rendelkeznek (drága tanfolyamok által, speciális képesítéssel és speciális állatorvosi engedélyekkel rendelkeznek – mindezek teszik lehetővé, hogy speciális helyzetekben és bármilyen körülmény között helyt álljanak.)
Iskolánkban, a többségében egészséges gyermek között mutatták meg tudásukat, de bármelyik pillanatban az értelmi és mozgásszervi sérültek legnagyobb segítőivé és barátaivá válnak.
Amíg Adrienn az akadálypályát alakította ki, addig Mária a gyerekekkel beszélgetett és különböző kérdéseket tett fel az állatokkal, a kutyákkal, és a felelős állattartással kapcsolatban.
A legügyesebb válaszadók jutalma egy-egy parancs/feladat végrehajtatása volt az általa kiválasztott kutyával: akadályokon való átugrás, láb között átbújás ‘S’-alakban, ugatás vezényszóra, apportírozás stb.
A feladatok végrehajtását illetően mind a kutyák, mind a gyerekek nagyon ügyesek voltak.
A bemutató és a játékos foglalkozás kb. 1 órás volt, és az 1.-4. évfolyamot egyaránt megmozgatta és izgalomban tartotta.
A jövőben is szeretnénk ehhez hasonló bemutatót rendezni, melyben a többi évfolyam is aktívan részt vehet, és ezzel nemcsak hasznos, de élvezetes időtöltést biztosítunk számukra, egyben segítsünk abban a folyamatban, hogy állatasszisztált terápia minél nagyobb nyilvánosságot kapjon, és így egyre több a célcsoporthoz eljusson, illetve gyermekkorban elkezdett szemléletformálással az állatvédelem területén jobb eredményeket tudjunk elérni.