A Tisza-parti Általános Iskola intézményvezetője és két pedagógusa is részt vett azon a tanulmányúton, amit a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ (DPMK) szervezett az angliai Birminghambe, a digitális pedagógia angliai gyakorlatának jobb megismerésére.
Az ország különböző pontjairól pályázati úton kiválasztott 8 intézmény infrastrukturális ellátottsága és felkészültsége ugyan nagyon eltérő, de abban azonosak, hogy a digitális pedagógiai módszerek fejlődésének elkötelezett hívei. A pályázatban nyertes iskolák pedagógusai lesznek azok, akik az Angliából hozott tapasztalatokat, jó gyakorlatokat mikroprojekt formájában kipróbálják, majd népszerűsítik a térségi intézmények számára.
A projekt kiemelt célja volt, hogy támogassa Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájának (DOS) implementációját, azaz a digitális pedagógia magyarországi elterjesztését és az intézmények digitális átállását. Ennek megvalósítását segíti elő a nemzetközi tapasztalatcsere program, melynek keretében a kiválasztott intézmények pedagógusainak, intézményvezetőinek alkalmuk nyílt arra, hogy közvetlen tapasztalatokat szerezzenek a digitális oktatás külföldi gyakorlata terén.
Két brit iskolába látogathattunk el, a Pheasey Park Farm Primary School and Children’s Center és a Heathfields Infant and Wilnecote Junior Schools iskolákba, hogy ott tanulmányozzuk – az alapvetően az általános iskolákban alkalmazható – digitális pedagógiai megoldásokat. Emellett több előadáson és workshopon is részt vettünk, ahol további jó gyakorlatokkal ismerkedhettünk meg.
Lehetőségünk volt arra is, hogy a meglátogatott intézmények vezetőivel és pedagógusaival eszmecserét folytassunk, hogy közösen értelmezzük az óralátogatásokon látottakat, és megbeszélhessük személyes tapasztalatainkat.
A tanulmányút során két angliai és egy magyar oktatási szakértő segítette munkánkat.
A meglátogatott iskolák egyébként öt éve a tanfelügyeleti ellenőrzéskor rosszul szerepeltek, ezért új vezetőt neveztek ki az iskola élére, akik új fejlesztési programot dolgoztak ki. Ennek, illetve az elmúlt évek technológiai és pedagógiai fejlesztéseinek, a pedagógusok szemléletváltásának köszönhetően ma már mintaiskolaként működnek.
Számunkra érdekesség volt, ami a magyar iskolákban szokatlan, hogy minden tanterem üvegfalakon át belátható, a diákok mindenhol csoportokban ülnek és dolgoznak, frontális elrendezéssel nem is találkoztunk. Az osztálytermek falain akár több interaktív tábla is van, és minden teremben 1 interaktív asztal.
A vendéglátók szerint meghatározó a változásra kész kollégák segítése, „digitális bajnokok” képzése. Ők azok, akik belső tudásmegosztással segíthetik az iskola többi kollégáit.
A legfontosabb, amit tanulságként hazahoztunk, hogy a megoldható fejlesztésekre illetve a pedagógusoknak, mint az oktatás kulcsszereplőinek a szemléletváltására érdemes koncentrálni a módszertani fejlesztések során.
Schaller Györgyi
intézményvezető