Eljött a tavasz, ahogy máskor is, de a kikelet nemcsak a megújulást hozta, hanem egy olyan helyzetet, amely egy időre kiürítette a mi iskolánkat is. Így a szokásos tavaszi kerti munkálatokat két hétig egyetlen tanulóval, a 2.b osztályos Tóth Zorkával végeztem, Zorka távozása óta pedig egyedül.
Zorkával a következő tevékenységeket végeztük:
– rendbetettük a komposztálót: a már kész komposztot kiszedtem, és átraktam a gyakorlókertbe, Zorka pedig elegyengette azt gereblyével,
– a gyakorlókert szomszédságában egy leendő virágoskertbe is tettünk 3 talicskányi komposztot, melyet ugyancsak Zorka gereblyézett el,
– a gyakorlókertbe zöldségmagokat, a virágoskertbe virágmagokat vetettünk, majd útravalóként meg is locsoltuk őket,
– a napos, de száraz időjárás indokolta a locsolást: a már kihajtott nárciszoknak, tulipánoknak, jácintoknak, íriszeknek, bőrleveleknek, varjúhájaknak adtunk éltető vizet – ezeket még ősszel ültetették el a „ZöldJárőrös” lányok,
– rendszeresen feltöltöttük vízzel a madarak itatóit, melyet ők nagy élvezettel használtak ivásra és fürdésre egyaránt.
Az új, virágoskertnek megálmodott kertrészt még tavaly ősszel a 4. a osztályos „ZöldJárőrös” tanulókkal terveztük meg: a cél egy rovartanya létrehozása, ahol a rovarok nemcsak táplálkozhatnak, hanem akár lakhatnak is.
A virágok pollenjei szolgáltatják a lakomát többek között az értékes méheknek is, lakóhelyül pedig raklapból, faágakból, kövekből épült rovarhotelt készítenénk.
A tavalyi angliai tanulmányutamon láttam erre nagyon jó példákat: egy körülkerített, pár négyzetméteren vadvirágokat és gyógynövényeket telepítettek kizárólag ebből a célból – akár a város kellős közepén –, és ezt táblákkal is jelezték. Természetesen nem csak a rovaroknak szereztek ezzel örömet, hisz a látvány és az illat az embereknek is tetszetős.
Az iskolai, hasonló célra megálmodott területre tavaly ősszel „alapkő-letételként” virághagymákat és pünkösdi rózsabokrot ültettünk. Ezek már ki is bújtak a tavaszi napfényre, a vadvirágok (százszorszép, ibolya, pitypang) már virágzanak, és a nárciszok, a tulipánok is hamarosan virágba borulnak.
Következő lépésként a Zorka által elvetett tavaszi-nyári virágmagok bújnak ki, és később még további virágosítást tervezünk. Minél sokfélébb, tarkább lesz a virágoskert, annál csábítóbb a rovarok számára.
Remélem, hamarosan visszatérnek a gyerekek az iskolába, mert az iskola – így a kertek és a bennük végzett tevékenységek (kerti munkák, állat- és növénymegfigyelések, tapasztalatszerzések, a termények betakarítása, elfogyasztása, feldolgozása) – csak velük együtt válhatnak teljessé!
Katona Gyöngyvér Rózsa